"Poziom głonoci najczęciej jest wyrażany w decybelach lub procentach. Skala w decybelach jest nieco inna, niż ta znana np. z lekcji fizyki (według której np. głonoć spadajšcego licia to 6 dB, a startujšcego odrzutowca to 120 dB). W edytorach audio używana jest skala dBFS. W skali tej mieszczš się wartoci od minus nieskończonoci dBFS (najniższy poziom głonoci sygnału) do 0 dBFS (najwyższy poziom głonoci sygnału), czyli praktycznie same wartoci ujemne. Dolna granica jest ruchoma i zależy od formatu dwięku: dla sygnału 16-bitowego (płyta CD) najniższym poziomem sygnału jest -96 dBFS, a dla dwięku DVD wynosi -144 dBFS. Człowiek przestaje słyszeć dwięki mniej więcej od poziomu -60 dBFS w dół. Głonoć dwięku można wyrażać również w procentach. Wtedy najmniejszy poziom sygnału przybiera wartoć 0%, a poziom 0 dBFS przybiera wartoć 100%.
Nasuwa się pytanie: co z wartociami dodatnimi dla skali dBFS? Wartoci dodatnie mogš wystšpić, ale sš bardzo niepożšdane. Gdy występujš, sygnał przybiera wartoci wykraczajšce poza format dwięku (dla dwięku 16-bitowego wykraczajš poza granice przedziału od -32768 do +32768), a najwyższy poziom głonoci sygnału przybiera wartoci dodatnie w skali dBFS, np. +1.5 dBFS, lub wartoci wyższe niż 100% w skali procentowej. Do takiego zjawiska nie można dopucić, a nazywa się je przesterowaniemM. Praktycznie przesterowanie objawia się zniekształceniem dwięku, "krztuszeniem się" głoników (niektórzy nazywajš to "pierdzeniem") i może doprowadzić do ich uszkodzenia. "
Trochę naukowo ale można zrozumieć. To teraz Mencin jestemy mšdrzejsi
Znalazłem to w opisie do edytora audio, ale to samo dotyczy skali głonoci w twoim wzmacniaczu.